top of page

Objects: The Lives Within and Without | Kevin Beasley

It is not easy to categorize Beasley’s sculptures. Their power comes from their ability to stand as a force to be reckoned with. They assert themselves as having a life all their own, suggesting a layered complex history that we could never fully grasp. They are a glimpse into the richness of the personal, the bodily and the tenderness that exists in that space between flesh and world.

Kevin Beasley’s sculptures evolve out of an inventive, performative process that incorporates found materials, including the artist’s own clothing, into composite objects. Beasley gives structure to these materials using a mixture of polyurethane foam and resin; during the half hour the compound takes to set and harden, the artist is able to push and mold the objects into their sculptural form. His sculptures trace the movements and actions of the artist’s body while also themselves resembling bodies or flesh, though fragmented or dismembered. Reworking traditions of Process art and assemblage, Beasley’s sculptures are rooted in the personal and particular contexts of their materials and in the urban, postindustrial landscapes in which the artist has lived, including Detroit; New Haven, Connecticut; and New York.

No es fácil categorizar las esculturas de Beasley. Poderosas, con una fuerza imposible de ignorar. Tienen vida propia, sugiriendo una compleja historia llena de estratos que no son posibles descifrar del todo. Son una visión de la riqueza de lo personal, lo corporal y la ternura que existe en ese espacio entre la carne y el mundo.

Las esculturas de Kevin Beasley evolucionan a partir de un proceso inventivo y performativo que incorpora materiales encontrados, incluyendo la ropa del artista, convertidas en objetos compuestos. Beasley le da estructura a estos materiales utilizando una mezcla de espuma de poliuretano y resina; durante la media hora en la que el compuesto solidifica para definir y endurecer, el artista es capaz de presionar y moldear los objetos consiguiendo formas escultóricas. Sus esculturas rastrean los movimientos y acciones del cuerpo del artista y también se asemejan a las formas humanas o la carne, aunque de una forma fragmentada y desmembrada. Re-elaborando las tradiciones del arte del proceso y ensamblaje; las esculturas de Beasley están enraizadas en los contextos personales y particulares de sus materiales y en los paisajes urbanos postindustriales en el que ha vivido el artista, incluyendo Detroit; New Haven, Connecticut; y Nueva York.

Untitled (Chamber), 2015

Untitled (...just watch), 2015

Untitled (11), 2015

Black Rocker, 2015

Untitled (husbandskin), 2013

Facebook: @kevin.beasley.9 Instagram: @kevinmbeasley


Featured Posts

Recent Posts

bottom of page