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The invisible made visible | Ramiro Gómez

Close your eyes and imagine the beautiful manicured grounds, pristine pools and immaculate estates of the wealthy in Beverly Hills. What do these images conjure up in your mind? Do you see the countless day laborers and staff who work everyday to maintain that beautiful picture? Ramiro using the most humble of materials, cardboard and paper, has very poetically and powerfully forced everyone’s eyes to open. All around us are people toiling everyday and yet for most us they are invisible. Ramiro knows this cloak of invisibility well not only because he is son of Mexican immigrants who work in service but also because he found himself in domestic work himself.

Some of his strongest work uses iconic paintings and images of LA and “inserts” those missing. Most striking are his work in homage to David Hockney.

In another series he takes pages from glossy decorating and art magazines and places the mainly Mexican workers who never made on to the images but who are ever present, sometimes even more so than the actual owners of these large Mansions. His work does not easy to stomach because although it is mainly targeted at the hyper rich, and the rarefied world of the art market , we all feel implicated in ignoring these humans around us.

Once our eyes are open we will be forced to confront the type of choices we are making as society , as a country. Ramiro’s work is a beautiful way for us to acknowledge that we cannot ignore our fellow human beings.

In 2013 Gomez had his first solo exhibition at the UCLA Chicano Studies Research Center, and was also awarded with a residency to install a mural in West Hollywood Park, a project titled The Caretakers, which remains on view. In 2014 Gomez had his solo gallery debut at Charlie James Gallery in Los Angeles, and went on to show widely across North America. In 2015 Gomez exhibited at the University of Michigan Institute for the Humanities, the Chicago Humanities Festival, and again at Charlie James Gallery. Gomez’s work has been covered in the New York Times Magazine, the Washington Post, NPR, the Los Angeles Times, Hyperallergic, Huffington Post, and CNN. In the spring of 2016, Gomez had his third show at the Charlie James Gallery in conjunction with the publication of a monograph on his work by Lawrence Weschler (Abrams). Gomez lives and works in West Hollywood, California.

Cierra los ojos e imagina los cuidados terrenos, piscinas de aguas cristalinas y propiedades inmaculadas de la gente rica en Beverly Hills. ¿Qué evocan estas imágenes en tu mente? ¿Visualizas la cantidad de obreros y el personal que trabaja todos los días para mantener esas propiedades hermosas cada día? Ramiro Gómez emplea los materiales más humildes, como el cartón y papel, de forma muy poética, forzando poderosamente la apertura de nuestros ojos. Son el pueblo trabajador de todos los días y, sin embargo para la mayoría de nosotros son invisibles. Ramiro conoce bien este manto de invisibilidad, no sólo porque es hijo de inmigrantes mexicanos que trabajan en el servicio, sino también porque se encontró en el trabajo doméstico a sí mismo.

En algunas de sus obras más potentes utiliza pinturas e imágenes icónicas de L.A. he inserta en ellas a los personajes que faltan. Lo más sorprendente es su trabajo homenajeando a David Hockney.

En otra serie, toma las páginas de revistas de arte y decoración y coloca a los trabajadores, principalmente mexicanos que nunca llegaron a ser partícipes de esas imágenes, pero que están siempre presentes, a veces incluso más que los propietarios reales de estas grandes mansiones. Su trabajo no es fácil de digerir porque aunque se dirige principalmente a los multimillonarios, y al enrarecido mundo del mercado del arte; todos nos sentimos implicados en ignorar estos seres humanos que nos rodean.

Una vez que nuestros ojos están abiertos, nos veremos obligados a enfrentar el tipo de opciones que estamos haciendo como sociedad, como país. El trabajo de Ramiro es una forma hermosa de reconocemos y que no podemos pasar por alto.

En 2013 Gómez tuvo su primera exposición individual en el Centro de Investigación de Estudios Chicanos de UCLA, y también fue galardonado con una residencia para instalar un mural en West Hollywood Park, un proyecto titulado “Los Cuidadores”, actualmente en programa. En 2014 Gómez tuvo su debut en solitario en la Charlie James Gallery en Los Ángeles, y llegó a mostrar ampliamente su trabajo en toda América del Norte. En 2015 Gómez expuso en el Instituto de Humanidades de la Universidad de Michigan, el Festival de Humanidades de Chicago, y de nuevo en la Charlie James Gallery. El trabajo de Gómez ha aparecido en the New York Times Magazine, el Washington Post, NPR, Los Angeles Times, Hyperallergic, Huffington Post y en la CNN. En la primavera de 2016, Gómez ha inaugurado su tercera exposición en Charlie James Gallery en conjunto con la publicación de una monografía sobre su obra a cargo de Lawrence Weschler (Abrams). Gómez vive y trabaja en West Hollywood, California.


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